Napkút Kiadó, 2025
Jean-Paul Sartre a huszadik század második felére az elkötelezett entellektüel szimbólumává vált. A tanulmánykötet elsÅ‘ része az Ãró-filozófus vargabetűkkel tűzdelt életútját mutatja be. Politikusként Sartre nem egyszer rosszul kötelezte el magát. Az 1950-ben kirobbant koreai háború után a Francia Kommunista Párt "útitársa" lett, a Szovjetunió feltétel nélküli dicsérÅ‘je. 1956-ban ismét pálfordulás következett be Sartre politikai állásfoglalásaiban. Ezúttal nem tévedett, és egy igaz ügy mellé állt. ElÃtélte az 1956-os magyar forradalom vérbe fojtását, majd szakÃtott a kommunistákkal. A könyv második részében máig legolvasottabb regénye, Az undor kerül górcsÅ‘ alá. A mű élményanyagát az Ãró gimnáziumi tanárként gyűjtötte össze Le Havre-ban, ahol rendhagyó óráival megbotránkoztatta kollégáit és a szülÅ‘ket. A regény tüzetes elemzése során az is kiderül, hogy az elhÃresült gesztenyefa valójában juharfa volt, és az Ãró két, valóban létezÅ‘ szereplÅ‘jét is összekeverte. A Sartre és a többiek cÃmű fejezet a cÃmadó tanulmánnyal kezdÅ‘dik, amelyben legtöbbet idézett és leginkább félreértett mondatát - A pokol a többiek - maga Sartre magyarázta meg. Ebben a részben olvashatunk az Ãró és Charles de Gaulle kibékÃthetetlen ellentétérÅ‘l, idézve a tábornok elhÃresült mondatát: "Voltaire-t nem börtönözzük be." Sartre Marcel Proustot sem szerette, ugyanakkor művét felhasználta saját filozófiájának alátámasztása érdekében, még annak árán is, hogy meghamisÃtotta a prousti szándékot. A kötet utolsó része a legkevésbé ismert Sartre-ról szól. Arról, hogy a filozófus-Ãró a festészethez is értett, sÅ‘t beható tanulmányokat Ãrt olasz mesterekrÅ‘l. Arról is kevesen tudnak, hogy filmrendezÅ‘ akart lenni. A könyv utolsó tanulmányából megtudjuk, hogy Sartre nemcsak szerette a zenét, de maga is zongorázott, és hogy egyik legkedvesebb zeneszerzÅ‘je Bartók Béla volt.